Så säger du upp ditt mobilabonnemang – allt du behöver veta

Alla guider, jämförelser och recensioner är opartiska och har som syfte att hjälpa dig finna bästa mobilabonnemang eller få rätt information om allt som berör ämnet mobiltelefoni.

Allt innehåll granskas kontinuerligt av vår telecomexpert Martin Sundström som är innehållsansvarig här på Jämförabonnemang.se. Detta sker för att säkerställa att den information som publiceras är tillförlitlig och stämmer till punkt och pricka.

Vår strävan är att hålla högsta möjliga standard och hoppas du ser vårt innehåll tillförlitligt. Om du har frågor eller synpunkter på innehållet är du välkommen att kontakta oss.


Att säga upp ett mobilabonnemang kan låta krångligare än vad det faktiskt är. Oftast handlar det bara om att kolla två saker: om du har bindningstid kvar och vilken uppsägningstid som gäller. När du väl har koll på det är resten mest en formalitet.

Varför avsluta ett abonnemang?

Det finns många anledningar till att man vill säga upp sitt abonnemang. Kanske har priset smugit uppåt, täckningen är sämre än du hoppats på, eller så har du hittat ett billigare alternativ. En del byter för att få mer surf, andra för att slippa bindningstid eller byta till ett 5g abonnemang.

Steg för steg för att säga upp mobilabonnemang

  1. Bindningstid: Har du ingen bindningstid är det fritt fram att avsluta när som helst. Har du däremot månader kvar kan du säga upp ändå, men då brukar operatören ta betalt för resterande tid eller kräva att rabatter betalas tillbaka (t.ex. om du fått en mobil billigare).
  2. Uppsägningstid: Hos de flesta mobila operatörer gäller en månads uppsägningstid. Det betyder att abonnemanget stängs av först 30 dagar efter du sagt upp avtalet. Hos lågprisoperatörer som Hallon och Vimla försvinner abonnemanget direkt – där finns alltså ingen väntetid, vilket är toppenbra.
  3. Kontakta operatören: Du kan oftast säga upp via appen, mina sidor, kundtjänst eller mejl. Det viktigaste är att du får en bekräftelse så du vet att allt är registrerat så du verkligen vet att abonnemanget ör uppsagt.
  4. Byta operatör?: Om du byter och vill behålla ditt nummer behöver du egentligen inte säga upp själv. Nummerflytten gör att det gamla abonnemanget stängs ner automatiskt.

Misstag folk ofta gör

  • Glömmer kolla bindningstid → får en dyr slutfaktura.
  • Missar att säga upp extra tjänster (t.ex. extra surf eller familjeabonnemang).
  • Litar på att allt är klart utan att ha fått en bekräftelse.
  • Struntar i att kolla sista fakturan.

Checklista innan du säger upp mobilabonnemang

  • Har du kollat bindningstiden?
  • Vet du vilken uppsägningstid som gäller?
  • Vill du behålla numret vid byte?
  • Har du fått en skriftlig bekräftelse?
  • Har du kontrollerat slutfakturan?

Operatörernas regler (bindningstid & uppsägningstid)

OperatörBindningstidUppsägningstidKommentar
TeliaIngen bindningstid (24 mån vid mobilköp)1 månadSveriges största nät
Tele2Ingen bindningstid (24 mån vid hårdvaruköp)1 månadFlexibla abonnemang
TelenorIngen bindningstid (24 mån vid hårdvaruköp)1 månadMycket EU-surf
Tre (3)Ingen bindningstid (24 mån vid hårdvaruköp)1 månadStora surfmängder
HallonAldrig bindningstidIngenAvslutas direkt
FelloAldrig bindningstid1 månadAnvänder Telias nät
ComviqIngen bindningstid (kan gälla vid mobilköp)1 månadBilligare Tele2-alternativ
VimlaAldrig bindningstidIngenKan avslutas när som helst

Vanliga frågor

Hur lång är uppsägningstiden?

Som regel en månad. Undantag: Hallon och Vimla, som inte har någon alls.

Kan jag säga upp trots bindningstid?

Ja, men då behöver du betala för resterande tid.

Vad händer om jag byter operatör?

Vid nummerflytt sägs ditt gamla abonnemang upp automatiskt.

Måste uppsägningen vara skriftlig?

Inte alltid, men det är smart att ha det svart på vitt. Kolla med din operatör.

Sammanfattning

Att säga upp mobilabonnemang är oftast enkelt att göra, det är bra att ha koll på bindningstiden, förstå uppsägningstiden och se till att få en bekräftelse att det verkligen är uppsagt. Byter du operatör med nummerflytt så avslutas ditt gamla abonnemang utan att du behöver göra något.

Lena Nilsson
Publicerad av: Lena Nilsson

Skribent

Martin Sundström
Granskad av: Martin Sundström

Innehållsansvarig

Källhänvisning:
Konsumentverket