Mobildata fungerar inte
Alla guider, jämförelser och recensioner är opartiska och har som syfte att hjälpa dig finna bästa mobilabonnemang eller få rätt information om allt som berör ämnet mobiltelefoni.
Allt innehåll granskas kontinuerligt av vår telecomexpert Martin Sundström som är innehållsansvarig här på Jämförabonnemang.se. Detta sker för att säkerställa att den information som publiceras är tillförlitlig och stämmer till punkt och pricka.
Vår strävan är att hålla högsta möjliga standard och hoppas du ser vårt innehåll tillförlitligt. Om du har frågor eller synpunkter på innehållet är du välkommen att kontakta oss.
Det finns många problem som kan uppstå med din mobiltelefon. I denna guide hjälper vi dig när problem har uppstått med din mobildata.
Anledningar till att mobildata ej fungerar
Det kan finnas olika anledningar till att mobildata strular. Det kan handla om täckning, slut på surf eller helt enkelt fel inställningar på din mobiltelefon. I denna guide får du reda på vad du kan göra för att lösa situationen.
1. Starta om din mobiltelefon
Ibland räcker det med att bara slå av och sätta på din mobil igen för att få mobildatan att fungera igen. Så detta kan vara värt att testa.
2. Kontrollera uppdateringar
Titt som tätt tillåts du göra en programuppdatering av din mobil när en ny version tillkommit. Det kan vara en bugg eller dylikt som gör att mobildata ej fungerar i din nuvarande version. Då kan det vara på sin plats att göra en uppdatering om en sådan finns. Detta kan du enkelt kontrollera genom ett par enkla steg i din iPhone (iOS enhet) eller androidtelefon. Vanligtvis sker uppdatering till på detta vis:
Uppdatera på Android:
Inställning > Programuppdatering > Ladda ner och installera
Uppdatera på iPhone:
Inställningar > Allmänt > Programuppdatering
3. Kontrollera att mobildata är aktiverat
En trolig anledning till att mobildata inte fungerar i din mobil kan vara att tjänsten ej är aktiverad. Ibland kan en nyinköpt mobiltelefon vara förinställd på avaktiverad mobildata. Detta kan du lätt kontrollera oavsett om du har en iPhone eller androidenhet som samsung med mera. Vanligtvis sker aktivering till på detta vis:
Aktivera på android:
Inställningar > Anslutningar > Dataanvändning
Aktivera på iPhone:
Inställningar > Mobildata > Aktivera
4. Kontrollera din surf
I vissa fall kan den mäng surf du har på ditt mobilabonnemang vara slut. Det är möjligt att fylla på surf hos din mobiloperatör men ha i åtanke att det ofta är dyrt att köpa mer surf i efterhand. Ett mer ekonomiskt alternativ är att vänta tills den tidpunkt där operatören fyller på med månatlig surf som ska ingå i ditt abonnemang.
Du kan kontrollera hur mycket mobildata (surf) du använt under inställningar > mobildata direkt i din mobil. Alternativt kontrollera din förbrukade surfmängd hos din mobiloperatör genom att logga på din personliga sida ofta kallad ”mina sidor”.
5. Kontrollera din täckning
Utan eller dålig täckning kan vara en trolig anledning att din mobildata ej fungerar. Täckningsproblem kan uppstå av olika anledningar. Det kan bero på att du befinner dig på en plats där det het enkelt inte finns någon täckning. Undersök vilket nät din operatör använder och kontrollera den täckningskarta som finns presenterad på deras hemsida.
6. Återställ nätverksinställningar
En sista åtgärd kan vara att återställa inställningar för nätverk på telefonen. Det kan vara klokt att säkerhetskopiera din mobil innan du påbörjar denna process. En återställning av nätverket är relativt enkel att göra oavsett om du använder en iPhone eller androidenhet. Kom ihåg att tillvägagångssättet kan se lite olika ut beroende på vilket märke och vilken modell du har. Vanligtvis sker återställning till på detta vis:
Återställ på Android:
Inställningar > Återställ > Återställ nätverksinställningar > Återställ inställningar > Återställ
Återställ på iPhone:
Inställningar > Allmänt > Överför eller nollställ > Nollställ > Nollställ nätverk
Slutligen
Som du kan se finns det ett par saker du kan testa om du har problem med mobildata. Testa de steg vi har angivit i denna guide och se om dina problem kan lösas. Om du mot förmodan ej lyckas lösa problemen med våra tips kan din operatörs kundsupport sannolikt hjälpa dig med en lösning.
Våra guider
Ångra ett mobilabonnemang→
Åtgärda dålig täckning→
Överlåta mobilabonnemang →
Byta mobilabonnemang →
Vad är Roaming? →
Vad är VoLTE? →
Se alla guider →
Jämför mobilabonnemang
Jämför vanliga mobilabonnemang →
Jämför mobilabonnemang för barn & ungdom→
Jämför mobilabonnemang för senior och pensionär →
Jämför mobilabonnemang för studerande →
Källhänvisning:
Google support
Apple support